Termin 2

En termin går fort och nu är ni T2:or!

Du kommer märka att största skillnaden är upplägget, då man läser flera olika ämnen parallellt: neurofysiologi, anatomi, histologi, samt strimmor som professionell utveckling.

Neurofysiologi

Kursledningen brukade alltid säga att ”om du har läst hela Purves så klarar du tentan” och det stämmer ganska bra. De syftade på kursboken Neuroscience av Dale Purves som innehåller allt du förväntas kunna inom detta område. Många tentafrågor baseras på innehållet i boken.

Följande länk är betald och varje gång du använder dessa för att köpa en produkt får Lundaläkare en slant. Utöver Ko-fi är detta ett sätt att stötta vårt arbete. Tack!

Om man gillar att läsa är detta verkligen ett bra köp, men det finns ett alternativ. På Coursera.org finns en gratis onlinekurs som heter Medical Neuroscience med videor om i princip allt som står i boken. Den täcker hela terminens neurofysiologi och är perfekt om man föredrar att se och höra framför att läsa. Man behöver alltså inte köpa boken.

Anatomi

Anatomi inkluderar både deskriptiv och funktionell anatomi. Det är bra att börja med den deskriptiva anatomin direkt, eftersom det är väldigt många begrepp man ska memorera. Vi har skapat flashcards på Quizlet som även går att ladda ner till Anki, något vi verkligen rekommenderar.

Föreläsningarna bör täcka den funktionella anatomin. Vi har dessutom en sammanfattning av allt som är bra att kunna inför tentan.

Förbered dig gärna inför varje anatomi-demo. Det hjälper en verkligen att få ut så mycket som möjligt från undervisningen. Gå igenom listan med termer innan, förslagsvis i samband med att du kollar på anatomivideorna på Canvas. Det finns även böcker med bra bilder som man kan köpa.

  • Sabotta Atlas of Anatomy

Det är även bra att bli trygg med alla anatomiska begrepp. Lär känna de olika anatomiska planen och rörelseriktningarna. Man kan använda sig av vår introduktion till anatomi.

Histologi

Histologihäftet och presentationerna under MIK täcker det som du bör kunna och kan även användas för vissa PBL-veckor, som ben, brosk och bindväv.

Se gärna denna ordlista för histologi från a till ö av Gustav Christensson.

Histologi från A till Ö (Termin 2) – Essential

Övrig fysiologi

För övrig fysiologi fungerar det att använda Marieb.

  • Marieb, E. & Hoehn, K. Human Anatomy & Physiology, Pearson

Resurser

Medical Neuroscience på Coursera

Videor med samma upplägg och detaljrikedom som kursboken Neuroscience av Dale Purves. Ett riktigt guldkorn som täcker hela terminens neurofysiologi. Perfekt om man är en person som föredrar att se/höra framför att läsa.

  1. Gå in på coursera.org/learn/medical-neuroscience/
  2. Skapa ett konto
  3. Klicka på ”Start Learning”
  4. Välj ”Full Course, No Certificate”
2-Minute Neuroscience

Videor som förklarar avancerade koncept inom neurovetenskap under 2 minuter.


Alla inlägg

Tips till T2

Innan du börjar läsa undrar vi om du har några tips till blivande T1:or? Skriv en kommentar eller maila oss (info@lundalakare.se). Tack för att du vill dela med dig :3…

Posted in Termin 2 | 10 Comments

Kranialnerver

Kranialnerver, nerver som utgår direkt från hjärnan och hjärnstammen. # Namn Funktion I N. olfactorius sensorik II N. opticus sensorik III N. oculomotorius motorik IV N. trochlearis motorik V N.…

Posted in Rörelse och neurovetenskap, Termin 2 | Tagged | 2 Comments

Essentiell Funatomi

Minimalistisk mängd funktionell anatomi utifrån gamla tentafrågor!

Posted in Termin 2 | 3 Comments

Autonoma nervsystemet

Autonoma nervsystemet, kontrollerar ofrivillig aktivitet hos glatt muskulatur i organ, körtlar och hos blodkärl. Upprätthåller cirkulation, andning, matsmältning, exkretion, kroppstemperatur och reproduktion. Sympatiska nervsystemet – Fight or Flight Parasympatiska nervsystemet…

Posted in Rörelse och neurovetenskap, Termin 2 | Tagged | Leave a comment

Minne och inlärning

Långtidsminne, lagrar kunskap under mycket långa tidsperioder. Deklarativt minne (Explicit minne), lagrar material som kan återkallas medvetet, exempelvis verbalt eller genom bild. Episodiskt minne, lagrar upplevelser. Semantiskt minne, lagrar fakta.…

Posted in Rörelse och neurovetenskap, Termin 2 | Tagged | Leave a comment

Hörsel, balans och språk

Ytteröra Auricula (Pinna, öronmussla), yttre delen av örat som samlar upp ljud och riktar det in i hörselgången. Har även en filtrerande funktion som selekterar ljud med frekvens inom det…

Posted in Rörelse och neurovetenskap, Termin 2 | Tagged | 1 Comment

Kärl och nerver

Centrala nervsystemet Arteriellt blodflöde arcus aortae truncus brachiocephalicus dx (finns ej vänster sida, där utgår nedan direkt från arcus aortae) a. subclavia a. carotis communis a. carotis externa a. thyroidea…

Posted in Rörelse och neurovetenskap, Termin 2 | Tagged | Leave a comment

Synen

Ögats fysiologi, fototransduktion, visuell bearbetning och reflexer.

Posted in Rörelse och neurovetenskap, Termin 2 | Tagged | Leave a comment

Centrala nervsystemet

Detta inlägg behandlar följande kursmål: Redogöra för centrala nervsystemets kärlanatomi samt ventrikelsystemets och hjärnhinnornas anatomi och funktioner Redogöra för hur CNS blodförsörjning, likvorcirkulation och tryckförhållanden regleras och kan påverkas Redogöra…

Posted in Rörelse och neurovetenskap, Termin 2 | Tagged | Leave a comment

Funktionell anatomi

Hur rörelser genereras och kontrolleras genom samverkan mellan olika delar av rörelseorganen.

Posted in Termin 2 | 2 Comments

Nedre extremiteten

Skelett, muskler och leder i höft, ben och fot. Plus alla fina nerver och kärl.

Posted in Rörelse och neurovetenskap, Termin 2 | Tagged | Leave a comment

Basala ganglier och cerebellum

Lillhjärnan och basala gangliernas anatomi och funktion samt deras roll i motorisk kontroll.

Posted in Rörelse och neurovetenskap, Termin 2 | Tagged | 1 Comment

Övre extremiteten

Muskler, ben och kärl i övre extremiteten, aka våra armar och händer.

Posted in Rörelse och neurovetenskap, Termin 2 | Tagged | Leave a comment

Motorik och muskler

Muskelkontraktion, motoriska bansystem och konsekvenser av skador på motorneuron. Och lite om reflexer!

Posted in Rörelse och neurovetenskap, Termin 2 | Tagged | Leave a comment

Somatosensorik

Detta inlägg behandlar följande kursmål: Redogöra för de neuronala förutsättningarna för proprioception, smärta och hudsensorik Beskriva hjärnbarkens struktur och dess funktionella uppbyggnad Redogöra för sinnesorganens anatomi (och deras histologiska uppbyggnad)…

Posted in Rörelse och neurovetenskap, Termin 2 | Tagged | 3 Comments

CNS 2

Hjärnans blodförsörjning samt ögats och örats anatomi.

Posted in Rörelse och neurovetenskap, Termin 2 | Tagged | Leave a comment

Integumentsystemet

Hud, hår och naglar ingår tillsammans i integumentsystemet.

Posted in Rörelse och neurovetenskap, Termin 2 | Tagged | Leave a comment

Huvud och hals

Huvudet och halsens anatomi, vilket till exempel inkluderar ben och muskler i skallen, ansiktet och käken.

Posted in Rörelse och neurovetenskap, Termin 2 | Tagged | 6 Comments

Neurofysiologi

Centrala och perifera nervsystemets fysiologi. Inkluderar nervsystemets celler, vilo- och aktionspotential samt signalöverföring.

Posted in Rörelse och neurovetenskap, Termin 2 | Tagged | Leave a comment

Introduktion till anatomi

Anatomiska plan och axlar, samt andra essentiella anatomiska begrepp.

Posted in Termin 2 | Leave a comment

Ben, brosk och bindväv

Både ben och brosk är bindväv och tillsammans ger dessa vävnader stadga och har en sammanhållande funktion åt andra vävnader och organ i kroppen.

Posted in Rörelse och neurovetenskap, Termin 2 | Tagged | Leave a comment

Bålen

Bålens anatomi, vilket till exempel inkluderar skelett, muskler, ligament och leder i bröstkorg, rygg samt bäckenet.

Posted in Rörelse och neurovetenskap, Termin 2 | Tagged | 4 Comments

CNS 1

Centrala och perifera nervsystemets anatomi, vilket till exempel inkluderar hjärnan, ryggmärgen, likvorcirkulation och kranialnerverna.

Posted in Rörelse och neurovetenskap, Termin 2 | Tagged | 2 Comments

8 Replies to “Termin 2”

  1. Anonym

    Hej, har ni en flik som på T1 där ni tar upp vilka koncept från varje vecka som är viktiga att ha med sig till tentan?

    • Elliot

      Ja, på PBL-fallen har vi angett centralt innehåll och på vissa har vi även vad vi kallar ”nyckelkoncept”, korta frågor som man bör fundera över och sedan se vårt förslag på svar. Är det vad du menar?

      • Anonym

        Till T1 finns en flik som heter Termin 1: Vilka områden är viktigast?. Tänkte om det fanns något sånt, eller är alla områden lika viktiga? 🙂

        • Elliot

          Den listan skapades av en annan student och tyvärr har vi inget liknande tillgängligt för T2. Men ett tips är att kolla gamla tentafrågor och försöka skapa en egen uppfattning om vad som är viktigast.

    • Max Wictor

      Tja!
      Nej, innan demo för anatomi är det bra att ha sett över termerna någon gång för att kunna hänga med bättre och kunna ställa frågor till amanuensen under genomgången. Vissa begrepp är svåra att förstå om man inte sett de på en modell, varav det inte riktigt heller går att kunna alla begrepp innan demo. Hinner man inte läsa på begreppen alls och inte kan någon innan demo skulle jag säga det ändå är bra att gå dit, eftersom amanuensen kommer ha några tips på hur man kan tänka för att lära sig begreppen bättre.

      Hoppas det svarade på frågan, annars ställ gärna en fråga till :))

        • Max Wictor

          Vad bra!
          Nej, det ska det inte! Det är bättre att repetera begreppen löpande kontinuerligt under terminen, än att man maxar och kan alla termer på förgående demo innan nästa demo. Begreppen på CNS1 och bålen har exempelvis inte så mycket med varandra att göra – så det är lugnt! Med andra ord kan man gå på nästa demo utan att komma ihåg så mycket från förgående. Viktigare är att man inför nästa demo försöker läsa inför och förbereda sig med det man hinner :))

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *