Tips till T3
Hej!
Innan du börjar läsa undrar vi om du har några tips till blivande T2:or? Skriv en kommentar eller maila oss (info@lundalakare.se). Att dela kunskap är att hjälpa, tack!
Jag körde en blandning av föreläsningar och Ninjanerd, med Wikipedia för snabbinfo och Boron (kurslitteratur) för faktacheck & bra bilder.
Föreläsningarna var över lag bra. De täckte nästintill all essentiell information. Personligen är jag inte mycket för att sitta på föreläsningar utan gillar att kunna ta saker i min egen takt, därför kollade jag oftast på Ninjanerd i början av veckan, antecknade/gjorde flashcards och dubbelkollade med föreläsningarna om jag missat något viktigt. Att kika på en extenta eller två med relevanta frågor är väldigt bra för att få ett hum om hur ingående man ska kunna olika områden!
Försök att vara i fas med Anatomin. Det är en hel del att hålla reda på, likt T2, men tentan innebär att kunna strukturerna på BMC-modell. Kan (opartiskt) rekommendera vårt Quizlet/Anki samt DanneJaha’s quiz (bilder på modeller).
Histologin räcker det med vårat Anki-deck. Börja helst 3 veckor innan tentan och försök göra Anki varje dag, borde fungerar galant. Histologin kan annars även vara en bra start på de PBL-fall som har MIK-övningar, då det ger en go översikt.
Lycka till! ^v^
/Herman
Tips inför T3 från Albin
Anatomi
Jag började plugga med Lundaläkarnas quizlet tidigt, ofta men lite åt gången och det fungerade super. Inför förhöret kollade jag även 3d modell digitalt för att få lite mer översikt och allt gick sedan galant. Tips är att ligga i fas och inte skjuta upp anatomin, det går att hetsa igenom quizlet några dagar innan tentan men efter att ha testat båda sätt är det förra absolut inget jag rekommenderar. Är ingen stor ansträngning som krävs för att sprida ut pluggandet till 15 min ish från kursstart sporadiskt och några veckor innan dagligen och det gav åtminstone mig bra resultat utan att störa annat plugg eller slita ut mig.
Anatomidemo är enligt mig endast värt att gå på om man redan innan lärt sig de flesta namnen på strukturerna och har ett hum om var de sitter. Att kunna ställa frågor till någon som vet när saker är oklara är värdefullt så försök att utnyttja momentet, men slösa inte tid på att komma dit oförberedd och bara sitta i två timmar utan att hänga med.
Histologi
Quizlet här på lundaläkarna är guld och är allt som behövs för inte bara godkänt utan full pott på förhöret. På förhöret dök det endast upp strukturer som finns i quizet, ingen säkerhet att det är fallet nästa termin men bör funka grymt. Att tänka på är att även om histologin i T3 inte är några större problem så dyker den och T2-histologin upp en hel del på T4 och då är det till stor fördel att ha bra koll, bättre än den som examinerades för oss. Tips är därför att kolla upp även Dannejahas histo-quiz och de bilder som ligger uppe på Canvas och andra databaser, gå på mikövningar osv. Ibland kommer även histologi-frågor på T3-tentan och de brukar visserligen inte vara omöjliga men är bra att ha koll på histologin helt enkelt.
De flesta organ har någon form av struktur som särskiljer de från alla andra, lär man sig den kommer man snabbt kunna orientera sig väl mellan preparaten. Exempelvis är parietalceller, vilka ser ut som stekta(rosa) ägg det enda man behöver kunna identifiera för att veta att man är i magsäcken, peyerska plack för ileum osv, tips är att lära sig de utmärkande dragen först och sedan fördjupa sig.
PBL/Tenta
Det här var helt klart den termin där jag upplevde allt som mest logiskt och att lära sig om normalfysiologi var mycket roligare än jag trott. Tips är att hänga med från start och fokusera på principer och helhetsbilden snarare än att lägga detaljer på minnet. Missförstå mig rätt, det är en del detaljkunskap som ska sitta men framförallt handlar tentafrågor om att resonera. Om det här händer, vad leder det till? Ofta är det dessutom logiskt när man tänker efter. Tips när vi kör digitalt som funkat för mina grupper är att använda miro för PBL, måla upp schematiska bilder och att förbereda tentafrågor att gå igenom på tillfälle b, ska finnas hyfsat väl sorterade i nåt dokument som dessutom hade varit guld att konvertera till tentamera, hint hint.
Föreläsningarna är överlag väldigt bra den här terminen och ofta är tentafrågor direkt kopplade till dessa. Jag pluggade främst med föreläsningarna som grund och gjorde egna Quizlet-decks baserat på dem varje vecka för att sedan komplettera med Lundaläkarnas Anki-decks och läsning av Boron. Ninja Nerd är också grym, särskild om lipoproteiner som annars inte tas upp särskilt mycket men som kommer på tentan. Till skillnad från andra terminer är föreläsningarna i princip heltäckande och som sagt är tentafrågor väldigt ofta direkt kopplade till ämnets föreläsning. Vissa av föreläsningar var extremt high yield, exempelvis de om absorption, vad som sker var osv i njure och mag-tarmkanal.
Personligen slackade jag första veckan en del vilket jag inte rekommenderar, EKG och hjärtcykeln kommer ofta upp mycket på tentor och är såklart viktigt att ha bra koll på av fler anledningar än så. Generellt sätt är det bra att lägga extra fokus på första PBL-fallet inom ett område så kan man ta det lugnare sen. Går alltid att lösa i efterhand men försök häng med från start då kursen startar på riktigt direkt!
Något jag skulle gjort annorlunda är att utnyttja frågestunderna. Att ha förinspelade föreläsningar är grymt och att kunna kolla igenom och identifiera svårigheter som man sedan kan få svar på är sjukt hjälpsamt. Var ofta inte förberedd inför frågestunderna men utnyttjar man de rätt tror jag man kommer ha enorm nytta av dessa.
VF
Tyckte det här var det oklaraste momentet nånsin på förhand, övertänkte mycket inför det och insåg i efterhand att det var riktigt chill. Definitivt i mitt fall och åtminstone för de flesta jag talat med var det mycket enklare än förväntat och tips är att inte ta för allvarligt på det eller jaga upp sig för mycket för att det ska handla om ”komplicerade” vetenskapliga artiklar. Kanske inget allmänt problem utan jag som felbedömde men det här momentet var mycket lättsammare och roligare än jag trodde innan jag genomförde det. Förhoppningsvis är instruktionerna klarare för er som har det numera!
Det mesta vi gjorde på mina sessioner var att konstatera och diskutera kring sånt som stod explicit i artiklarna. En artikel på mina seminarium handlade om fysisk inaktivitet och diabetes. En stor del av vår diskussion påhejad av handledaren handlade exempelvis om huruvida inaktivitet påverkade aptit och därför näringsintaget och vilken effekt det kunde ha med fria resonemang runtomkring det, stod förövrigt utskrivet i artikeln som en del i diskussionsdelen. Som ni ser krävdes alltså ingen raketforskning för att klara momentet, även om det här enskilda exemplet inte speglar hela sessionen så hoppas jag det gör det tydligt att det inte måste vara på sjukt hög nivå för att gå fint ändå. Är ett bra tillfälle att ställa frågor om forskning i allmänhet då handledarna jobbar som forskare.
PU
Två dagar på vårdcentral som kommer vara riktigt kul. Tips är att ta mycket egna initiativ. Ofta sitter läkaren med admin och då kan ni fråga om de har en annan syssla eller kolla om nån annan har en patient, även sjuksköterskor eller fysioterapeuter osv är kul att gå med! Lämna tråkjobbet åt läkaren och var inte rädda att utnyttja dina två dagar till max är mitt tips inför det här momentet. Tyckte det var mycket roligare än i T1 och man kan definitivt redan nu mer än man tror!
Ni ska också spela in ett patientsamtal. Tyckte det lät svårt och var lite nervös inför att tala med patienter pga känslan ”vem är jag och vilken kompetens har jag för det ännu?” ungefär. När jag väl var där var det roligt och lärorikt att prata med patienter och även om man inte alltid kan tolka infon man får ut från patienten kan man sköta det så att det mesta viktiga är sagt när handledaren väl kommer in i bilden.
Själva inspelningen går fint sen, det är inte alls något perfekt samtal som krävs för att vara godkänd. Mitt enda som jag fick inspelat var ganska dåligt då jag inte riktigt greppade skillnaden mellan patientens och läkarens del men momentet efter är mest till för att diskutera för att göra bättre nästa gång, är svårt att bli underkänd. Tänk på att fokusera på Tanke, oro, önskan och lämna symptomens karaktär till senare om ni vill få mer applåder än mig på diskussionen efter, men missar ni något på inspelningen så få ingen panik för det är lugnt!
Farmakologi
När det gäller specifika farmaka tyckte jag det funkade bra att fokusera på att lära sig normalfysiologin först och farmaka sist. Var sedan lätt att lära sig i efterhand vad en specifik medicin gjorde när man visste precis vilka fysiologiska funktioner man talade om och vad målmolekylerna hade för roll i sitt respektive område. Tänk på att man behöver veta inte bara hur medicinen verkar utan också var! Exempelvis bör man veta att tiaziddiuretika verkar på NCC och att NCC finns i distala tubuli osv… inte särskilt komplicerat men segt att missa poäng på tentan för något så enkelt! Också bra att ha koll på sina GPCR, Gs, Gi och Gq och vilken av de adrenerga och muskarina som är vilken. Att lära sig QISSS QIQI (Kiss Kiki) ramsan är ett tips där.
En grej jag märkte först vid tentaplugget var att man behöver ha hyfsat bra koll på de farmakologiska begrepp som dyker upp i början som jämviktskonstant, mättnadskinetik, EC50 osv… då några av de begreppen och deras betydelse alltid dyker upp på tentor men inte så mycket annars i undervisningen, är inte särskilt svårt men är bra att känna till.
/Albin
Här finns Boron att ladda ner gratis från lubcat: Medical Physiology, Boron.
Klicka här för att återgå till toppen.
Hej!
Under 3:35 säger han att det är mer konseptuellt och mer fysik.
Kan man få en utveckling på vad han menar med mer fysik?
Hej Ollie!
Ja, med mer koncept och fysik menar jag i hur man resonerar i kursen. Det är mer koncept med tanke på krafter i ex lungan, som pekar med eller emot varandra och beroende på nettokraftens riktning kommer lungan expandera/dras ihop. Samma gäller de olika krafterna som utgörs i blodkärlen, som antingen vill dra ut eller in vätskan. Normalt uppstår en nettokraft utåt som läcker ut från blodkärlen och fångas upp via lymfsystemet. Man förväntas då med exempelvis en formel förstå om man ändrar en av krafterna, blir det mer eller mindre vätska som läcker ut och nu kanske skulle dras in istället?
Med andra ord är det mer koncept och fysik gällande olika rubbningar av en jämnvikt som kan förstås via en formel och resonemang. Det är många samband att hålla reda på och fokus ligger oftast inte på den exakta uträckningen/förändringen av hur mycket något ökar/minskar, utan istället mer fokus på ”hur påverkas X om Y ökar” osv.
Hoppas det gjorde det tydligare skriv annars igen! :))